De eerste week - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Laura - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Laura - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 December 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Kia Ora! Zoals de Maori zeggen. De eerste week is alweer voorbij gevlogen, en gratis WiFi om een verhaaltje te typen en vooral de tijd is schaars. Hoe mijn eerste week me is bevallen? Erg goed! De eerste paar dagen in Auckland had is echt ontzettend last van een jetlag en was is erg moe. Dag een dan ook letterlijk niks gedaan. De tweede dag wat rondgelopen in de stad, het centrum van Auckland is echt gruwelijk lelijk op de haven na. Die is helemaal opgeknapt en omgetoverd in een hippe boulevard met allemaal eettentjes. Toen ik terug kwam gebeld voor de Kiwi Experience bus waar ik een ticket voor had gekocht in NL, en stond ik op de wachtlijst voor maandag. Een beetje een domper, zeker omdat ik ook niet echt veel sociaal contact had gehad die eerste dagen en ik graag weg wilde uit Auckland. ’S Avonds wel gegeten met een leuk meisje uit Oosterijk die net aangekomen was en toen maandag vroeg opstaan en hopen dat ik mee kon op de bus... Ik was echt ontzettend zenuwachtig. Maar gelukkig kon ik mee!:)

We zijn eerst naar Hot Water Beach gereden, een plek waar er een (kleine) warme bron op het strand is en je dus je eigen kuil met warm water kan graven. Vlak daarbij is ook Cathedral Cove, een prachtig wit strand met een flinke rotspartij. Het was een lekkere wandeltocht daarheen. Het weer is helaas tot nu toe niet echt super, dus helaas niet in zee gezwommen. Na de overnachting in Hot Water Beach zijn we doorgegaan naar Waitomo een plek met grote grotten, inclusief gloeiwormen! Maar voordat we echt in Waitomo waren eerst een flinke wandeling door de bossen van een oude goudmijn. Prachtige natuur en ik ben jaloers op het feit dat al die kiwi’s zulke natuur in de achtertuin hebben. Ons kikkerlandje is er niks bij, al is de koud en het weer tot nu toe wel hetzelfde. In Waitomo kon je er voor kiezen om te gaan caven door de grotten, mij leek het wel wat. Resultaat, veel moeite om je in een wetsuit te hijsen, gekke schoenen aan, helm met lampje op en een tube mee onder de arm, op naar het avontuur! Het was fantastisch! Al die rotsformaties, veel water, ik hou van water, klimmen en klauteren en lekker drijven op je bandje onder duizenden blauwe lichtgevende stipjes van de stront van de gloeiwormen. Ja stront idd, want dat is hetgeen wat gloeit, niet de worm zelf. Na een warme douche op naar het hostel in het gat van een dorp wat Waitomo is. Een beetje gechilld, en een biertje gedronken in een drank hok wat in mijn ogen het woord bar niet eens waardig is, maar blijkbaar de standaard is hier in Nieuw-Zeeland. Kroegen sluiten ook echt ontzettend vroeg en het is duidelijk dat je niet hier moet zijn om te partyen. Gelukkig is dat niet waar ik voor gekomen ben en vermaak ik me prima!

’S Ochtends weer vroeg in de bus om richting Rotorua te gaan. Een plek met geothermische activiteit! Jeej, eindelijk ga ik geisers zien! Haha. Ik had besloten om wat meer tijd in Rotorua te zitten. Elke dag vroeg opstaan om de bus te pakken, en zo veel doen is ontzettend slopend en dit leek me wel een leuke plek, en dat was het ook! Onderweg hebben we de Hobbit fans nog ff gedropt en was ik lekker vroeg in het stadje. Kleiner dan gedacht was de indruk na een eerste wandeling. S avonds naar een Maori dorp gegaan en daar een diner gehad op de traditionele manier bereid. Erg lekker en super om meer te weten te komen over hun cultuur:)

De tweede dag ’s middags wilde ik met een heel leuk Deens meisje, Josephina, een kleine wandeling maken. Plan was om naar het meer te lopen, vervolgens door een gebied met die geisers, hot springs en mud pools (incl zwaveldampen) en dan naar de Red Woods om een klein stukje bos te pakken en dan weer terug naar huis. Gepland ongeveer 2,5 a 3 uur lopen. Het was een prachtige wandeling, met zulke contrasten tussen de omgeving dat je het je haast niet voor kan stellen. Enige puntje, na 4 uur waren we pas op de parkeerplaats waar we wilde zijn en moesten we nog naar het dorp lopen.. Dus wij naar de sweg gelopen. Stond daar een bordje: City Center 5km. KAK! We waren al helemaal kapot... Dus toen we bij het begin van de hoofdweg van het dorp kwamen zijn weg het laatste stukje gaan liften. Uiteindelijk een hele aardige vent die iets ging doen in het centrum en een ritje van maar 5 min, naar wat waren mijn voeten blij met hem! Haha.
De volgende dag ben ik met de kiwi bus van die dag mee gegaan naar Te Puia het echte geothermische gebied waar we met onze wandeltocht omheen gelopen zijn en met de grootste geiser van Nieuw Zeeland. Ik was helemaal blij! Een eitje gegeten gekookt in een hert water bron en lekker de toerist gespeeld. S avonds niet zo veel gedaan en redelijk vroeg naar bed. Echt een klote nacht gehad en vroeg weer de bus in naar Taupo. Taupo ligt aan een groot meer wat de krater is van een oude vulkaan en vlak bij het Tongariro National Park. Het natuurgebied waar een groot deel van the Lord of the Rings films zijn opgenomen (Mount Doom ligt hier). Dit is ook dé plek om te skydiven! En aangezien dit al sinds de brugklas ofzo op mijn bucketlist staat... was het vandaag de dag om die wens maar eens in vervulling te laten gaan. Omdat ik zo slecht geslapen had realiseerde ik me niet zo goed dat dit ook betekende dat ik vandaag, of liever gezegd als de bus ons zou droppen een uur later, mezelf vrijwillig uit een vliegtuig ging storten. Dat besef kwam pas toen we een introductie kregen over de verschillende pakketten van filmpjes van je sprong die je kon kiezen en de veiligheidsinstructies. Vervolgens pakje aan en met heel veel mensen in een klein roze vliegtuigje de lucht in. Genoten van het uitzicht over het meer en de bergen en het gevoel dat je echt vliegt. Op 12.000 ft gingen de eerste mensen uit het vliegtuig en toen kwamen de zenuwen en het gevoel waar ben ik godsnaam mee bezig?! Op 15.000 ft mocht ik als eerste. Op de rand zitten en gaaaaaaaaaaan. Het eerste stuk, de vrije val was echt doodeng en ik besefte me nauwelijks wat er gebeurde. Vervolgens toen de parachute open ging was echt echt zoooooooo fantastisch!! Zweven en van het uitzicht genieten, rondjes draaien en lekker hangen. Zelf ook nog gestuurd en toen was het veel te snel alweer voorbij.. Maar wat een ervaring! Ik kan het echt iedereen aanraden:) vervolgens snel naar mijn hostel, omdat het Base hostel in Rotorua niet zo goed bevallen was een andere geboekt voor hier, echt chill ding. Supermarkt en toen op een zeilboot voor een tochtje op het meer, een bbq en lekkere wijntjes. Helaas was het weer wat minder, t was ijskoud, maar erg leuk on te doen.
Vandaag een chill dagje, lang uitgeslapen (op papa’s telefoontje om 9u na), een wasje gedraaid en nu alweer 1,5u aan het typen en internetten. Morgen staat de Tongariro Crossing op de planning. Een wandeltocht van dik 8u welke in de top 10 day hikes ter wereld staat. We moeten om 5.30u vertrekken en ik ga zo even boodschappen doen voor de tocht. Het plan is om ook die Lord of the Rings berg te doen, en die schijnt erg pittig te zijn. De weersvoorspellingen schijnen goed te zijn, in tegenstelling tot vandaag (letterlijk de hele dag regen). Ik ben benieuwd!

Ps. Foto's heb ik niet op m'n iPad en ook weinig op m'n telefoon dus dat is voorlopig erg lastig.

  • 14 December 2014 - 10:47

    Papa:

    Wow, wat een week. Zo veel verschillende mogelijkheden. En natuurlijk pak jij ze allemaal mee!
    Ben heel benieuwd naar de foto's van de camera.
    xxx papa

  • 14 December 2014 - 14:05

    Inge:

    jaloers!! en succes met de tongariro- vroeg opstaan is t zeker waard want hopelijk heb je dan uitzicht zonder wolken. ps just in case je nog in auckland komt voor de terugreis: zit n super chill eiland met allemaal wijnboerderijen vlakbij (pontje vaart er direct heen), en rugby kijken natuurlijk ;) maar dat kan overal in NZ. we kennen daar ook n erg relaxte hostel

  • 14 December 2014 - 14:56

    Arnoud:

    IK WIL TERUG NAAR NZ!!!!
    Als ik dit lees komt het allemaal terug. Geniet ervan, geweldige natuur. Succes met de tongariro alpine crossing. Je kuiten gaan hem voelen, maar het is het waard.

    En inderdaad. De kiwi's gaan met zonsondergang op stok, niet echt feestbeesten.

    Groetjes.

  • 18 December 2014 - 16:13

    Lotte:

    Waaaah skydiven!! You are crazzyyy!!

    Maar klinkt goed daar!! Zo starten in een ander land is natuurlijk pittig maar klinkt alsof je je draai hebt gevonden en wat een leuke dingen doe je :) :) Lekker bezig!

    ENJOY :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 Dec. 2014
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 4802

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Sydney

05 December 2014 - 24 Januari 2015

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: