Van Noord naar Zuid op het Zuidereiland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laura - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid op het Zuidereiland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Laura - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid op het Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Alweer een flinke poos geleden dat ik iets van me heb laten horen op m’n blog. De laaste keer was geloof ik in Wellington. Vervolgens ben ik veel te vroeg met de veerboot naar het Zuidereiland gegaan om hier de bus te pakken naar Kaiteriteri, een klein gat van een dorp (1 straat, geen supermarkt). Dit dorpje ligt vlak bij het Abel Tasman National park, een prachtig natuurgebied aan zee en wat alleen maar via zee of via een wandelroute te bereiken is. De dag nadat we aankwamen hebben we dan ook de Sea Shuttle genomen en een hele dag gewandeld land in prachtige natuur en naar idyllische verstopte baaien. Omdat we met de wandeltocht alleen nog maar het zuidelijke stuk gehad hadden had ik besloten om de volgende dag een kayaktocht met gids te doen in het noordelijke deel waar ook het Marine Reserve ligt en dit was echt FANTASTISCH! Een hele dag lekker op het water alle wilde beesten bekijken (zeehonden en veel vogels) en lagunes op. Rond 12u gingen we een kleine baai in om verse koffie te drinken die de gids ging maken. Eenmaal op het strand bleek op zo’n 50m afstand een mannetjes zeehond lekker te zonnebaden en het niet erg te vinden dat wij onze koffie dronken. Een beeld dat ik denk ik niet snel zal vergeten:)

Na Kaiteriteri ben ik doorgegaan met de Kiwibus naar Westport om daar kerst te vieren. Op kerstavond lekker uiteten gegaan met Josephine en op eerste kerstdag een pot luck diner gehad, iedereen maakt zijn eigen bijdrage en je hebt een gigantisch buffet! Na het eten zijn we met zijn alle richting het strand gegaan en heb ik ff een duik genomen in de Pacifische Oceaan. Dat duurde niet heel lang want brrrr wat was ie koud!

Op tweede kerstdag heb ik mijn reis weer hervat naar Franz Josef, een dorp met zo’n 200 inwoners, 10 hotels en hostels en een wereldberoemde gletsjer in de Nieuw-Zeelandse Zuid Alpen. We kwamen redelijk laat aan in het hostel, eten gemaakt en vervolgens lekker biertjes gedronken in de bar van het hostel (en de enige fatsoenlijke van het dorp). De volgende ochtend zouden we de gletsjer gaan beklimmen, maar dat ging helaas niet door vanwege het slechte weer. Een Brits koppel wilde wel erg graag de gletsjer zien en had dus alle heli bedrijven afgebeld. Toen ze me dat kwamen vertellen en zeiden dat ze er een gevonden hadden die vloog vroegen ze of ik mee ging. Twijfel, twijfel.... Je moet wel NU beslissen want we gaan NU voor onze vlucht.... Resultaat: 5 minuten later zat ik in een helikopter en vlogen we op weg naar de Fox Glacier en Franz Josef Glacier om ze te bekijken. Een onverwacht besluit, maar ik heb er zeker geen spijt van, het was zo mooi om al dat natuurschoon te zien, niet alleen de gletsjers maar ook het regenwoud dat er omheen lag!

Van Franz Josef ben ik via Wanaka naar Queenstown gegaan om daar 6 nachten te verblijven en Oud en Nieuw te vieren. Aanvankelijk was het plan om maar 4 nachten te blijven, maar de bus naar het uiterste zuiden van 2 januari zat vol en ik moet dus tot morgen (4 jan) wachten voor ik verder kan. In Queenstown de eerste volle dag een prachtige wandeling gemaakt naar een bergtop (op de Ben Lomond trail) die een mooi uitzicht geeft over Queenstown, alle omringende bergen en Lake Wakatipu waar Q’town aanligt. De volgende dag (oudjaar) zouden twee gasten gaan bungy jumpen en Sandra (een Zweeds meisje) en ik gingen mee om te kijken. Na hun sprong begon ik een beetje te twijfelen of ik het niet ook wilde doen, het was niet zo hoog (43m), van een stevige brug en in het water. Net een duiktoren. Op een gegeven moment was Sandra zo ver dat ze zei: Ik ga het doen als jij het ook doet en als het op 1 januari kan, waarop ik antwoordde: Ok, dan doe ik het. Een beetje verbluft van ons besluit zijn we meteen door Mattias naar de balie gesleepten hebben we onze sprong geboekt!
S avonds O&N was niet heel bijzonder, van 8-11u een pubcrawl met veel te veel mensen, dikke rijen voor de bar en ontzettend kutweer waardoor het van bar naar bar hoppen niet echt chill was. Rond 23.30u zijn we naar het meer gegaan om vuurwerk te kijken en vervolgens nog even gedanst en naar bed. We gingen immers bungy jumpen de volgende ochtend.

En toen was het moment daar.... Een beetje eng, continue op mezelf ingepraat dat het een grote duik in het zwembad was en toen moest ik springen! En het was fantastisch, oprecht net een duik, met mijn handen ook het water aangeraakt:), en veel minder eng en veel soepeler dan ik dacht! Ik ben echt zo blij dat ik het gedaan heb, denk dat ik anders spijt zou hebben gehad en nog een keertje terug zou willen naar NZ daarvoor, terugwil ik namelijk sowieso;) de Kawarau bridge bungy is de allereerste en dus originele bungy ter wereld en zeker de moeite waard.

Tussen 1 januari en vandaag heb ik niet zo veel gedaan. Aanvankelijk wilde ik vandaag een fiets huren en van Arrowtown naar Q’town fietsen. Omdat wat mensen een hike wilde maken en ik daar wel oren naar had niks geboekt. Vanochtend zijn we begonnen aan de tiki Trail en toen bleek dat ze tóch richting de Ben Lommond, die ik al gehad had, gingen baalde ik. Ik had nog zo gezegd dat ik die niet wilde doen... Maar goed, niks aan te doen, de Tiki trail terug genomen en nog wat door de Queenstown Garden gelopen, in het zonnetje gelegen en een wasje gedaan. M’n knieën deden toch pijn, dus lopen werd hem niet.

Voor de geïnteresseerde hieronder mijn reisschema. Omdat ik niet op de bus kon heb ik nu bijna alles vastgelegd tot mijn vlucht op de 24e naar Sydney.
4 Januari: Dunedin
5 Januari: Invercargill
6 Januari: Milford Sound
7 Januari: van Q’town naar Lake Tekapo
8 Januari: Christchurch
9-11 Januari: Kaikoura
12-14 Januari: Wellington
15 Januari: Taupo
16-18 Januari: Auckland
19-23 Januari: Bay of Island en Cape Reinga (is het plan)

En dan 24 januari om 7.30u vlieg ik naar Sydney:)

Ps. Nog steeds geen duidelijkheid over m’n stage/onderzoek daar, dus nog maar even afwachten...

  • 03 Januari 2015 - 10:29

    Nijs:

    Heel leuk om te lezen Joost!
    Volgens mij maak je een fantastische reis!
    Geniet ervan moppie! Liefs!

  • 03 Januari 2015 - 12:22

    Tineke:

    Hij was MAAR 43 meter hoog!!???
    Heel tof dat je dat gedaan hebt! En ook de rest van je reis klinkt echt goed! Wie kan er nou zeggen dat ie op 1e kerstdag nog even een duik in de zee heeft genomen :)

  • 12 Januari 2015 - 19:42

    Chiel:

    Hoi Laura,
    ik had geen mail van deze ontvangen, dus pas vandaag gelezen n.a.v. je verslag van vandaag.
    Weer super veel gedaan !!!! En die jump, weet niet of ik het zou durven.
    Misschien als ik er toevallig een keer langs kom ;-)
    xxx
    papa

  • 14 Januari 2015 - 15:41

    Mama:

    Hoi lieverd
    Nu pas gelezen en zitten genieten van je avonturen en je stralende en enthausiaste verslag.Ben in gedachten bij je en geniet hier van al activiteiten en je durf. Weet niet of ik het zou durven dat springen van die brug. Jij deed het toch maar. Liefs xxx,
    Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 Dec. 2014
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 4822

Voorgaande reizen:

24 Januari 2015 - 01 Juli 2015

Sydney

05 December 2014 - 24 Januari 2015

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: